Creators: |
Netscher, Maike and Rehrl, Thomas and Jordan, Stephanie and Roschmann, Mara and Seibel, Daniela and Kill, Katharina and Heppler, Pearl and Lunkenheimer, Marc and Kracklauer, Alexander H. |
Title: |
AI in Cosmetics : Determinants Influencing the Acceptance of Product Configurators |
Item Type: |
Article or issue of a publication series |
Journal or Series Title: |
Bavarian Journal of Applied Sciences |
Page Range: |
pp. 535-548 |
Date: |
2023 |
Divisions: |
Wirtschaftswissenschaften |
Abstract: |
Künstliche Intelligenz (KI) revolutioniert die Kosmetikindustrie durch innovative Personalisierung und erweiterte Kundenberatung. KI-basierte Produktkonfiguratoren
ermöglichen Individualisierung für Kunden und fördern Wettbewerbsvorteile für Unternehmen. Die Akzeptanz von KI-basierten Produktkonfiguratoren in der Kosmetikindustrie ist noch nicht ausreichend erforscht. Um diese Forschungslücke zu schließen, wurde eine quantitative Studie mit einer Convenience-Stichprobe von 116 weiblichen Probanden durchgeführt. Anhand von zehn Hypothesen wurde untersucht,
welche Determinanten die Technologieakzeptanz beeinflussen. Die Untersuchung zeigte, dass das Alter der Kundinnen einen signifikanten Einfluss auf die Nutzungsabsicht, den
wahrgenommenen Genuss und die Selbstwirksamkeit hat. Die Determinanten subjektive Norm, persönliches Image und wahrgenommene Benutzerfreundlichkeit beeinflussen
die Technologieakzeptanz signifikant. Die Studie liefert einen Mehrwert für zukünftige Anpassungen von Verkaufsprozessen hinsichtlich digitaler Bestellalgorithmen und Produktkonfiguratoren entlang der Customer Journey. |
Abstract (ENG): |
AI revolutionizes the cosmetics industry through innovative and digital personalization and advanced customer advice. AI-based product configurators enable individualization for customers and promote competitive advantages for companies. The acceptance of AI-based product configurators in the cosmetics industry has not been sufficiently researched. To fill this research gap, a quantitative study was conducted through a convenience sample of 116 female subjects. Ten hypotheses were used to investigate which determinants influence technology acceptance. This research showed that the age of the female customers has a significant influence on usage intention, perceived enjoyment and self-efficacy. The determinants subjective norm, personal image, and perceived ease of use significantly influence technology acceptance. The study provides added value for future adaptations of sales processes regarding digital ordering algorithms and product configurators along the customer journey. |
Forthcoming: |
No |
Language: |
English |
Link eMedia: |
Download |
Citation: |
Netscher, Maike and Rehrl, Thomas and Jordan, Stephanie and Roschmann, Mara and Seibel, Daniela and Kill, Katharina and Heppler, Pearl and Lunkenheimer, Marc and Kracklauer, Alexander H.
(2023)
AI in Cosmetics : Determinants Influencing the Acceptance of Product Configurators.
Bavarian Journal of Applied Sciences (06).
pp. 535-548.
ISSN 2367-2951
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