Technologie-mediierte Interviews : Lessons learned und offene Fragen

Creators: Basch, Johannes M. and Melchers, Klaus G.
Title: Technologie-mediierte Interviews : Lessons learned und offene Fragen
Item Type: Article or issue of a publication series
Journal or Series Title: Wirtschaftspsychologie
Page Range: pp. 6-17
Date: 2021
Divisions: Wirtschaftswissenschaften
Abstract: Der technologische Fortschritt und zuletzt die Corona-Pandemie haben dazu geführt, dass technologie-mediierte Vorstellungsgespräche vermehrt zur Personalauswahl eingesetzt werden. Der folgende Artikel soll einen Überblick über den Status Quo der Forschung zu technologie-mediierten Interviews bis zur Mitte des Jahres 2021 geben. Zum einen werden aktuelle Erkenntnisse zu Leistungs- und Akzeptanzunterschieden im Vergleich zu persönlichen Vorstellungsgesprächen zusammengefasst. Zudem wird insbesondere auf die Ursachen dieser Unterschiede eingegangen, und neue Erkenntnisse zur Validität von technologie-mediierten Interviews werden geschildert. Basierend auf den verschiedenen Erkenntnissen werden abschließend Empfehlungen für die Praxis gegeben und weitere Lücken im Bereich von KI-gestützten Auswertungen von Videoaufzeichnungen skizziert
Abstract (ENG): Technological progress and, most recently, the Corona pandemic have led to the increased use of technology-mediated interviews for personnel selection. The following article aims to provide an overview of the current state of the art (until mid-2021) concerning research on technology-mediated interviews. First, recent findings on performance and acceptance differences compared to face-to-face interviews are summarized. Then, the causes of these differences will be specifically addressed and recent findings on the validity of technology-mediated interviews will be described. Based on the different findings, recommendations for practice and lines for future research will be provided and knowledge gaps concerning AI-assisted evaluations of video interviews will be briefly described.
Forthcoming: No
Language: German
Citation:

Basch, Johannes M. and Melchers, Klaus G. (2021) Technologie-mediierte Interviews : Lessons learned und offene Fragen. Wirtschaftspsychologie, 23 (4). pp. 6-17. ISSN 1615-7729

Actions for admins (login required)

View Item in edit mode View Item in edit mode